Mediemätaren

Hur politik diskuteras i media

januari-mars 2021

Mediemätaren är den största sammanhållna, återkommande analysen som görs i Sverige av samtalet kring svenska riksdagspartier och partiledare i sociala och redaktionella medier.

Ladda ned rapporten, som omfattar 920 000 artiklar, inslag och inlägg på sociala medier - denna rapport visar bland annat:

  • Trots ett högt medietryck kopplat till covid-19  och regeringens löpande arbete, minskar S dominans i medierna under perioden.

  • Lena Hallengren är trots detta kvartalets politiska raket. Hon syns mer i medierna än samtliga partiledare, undantaget Stefan Löfven.

  • Det politiska spelet tar stor plats på medieagendan. I centrum av debatten står L:s vägval i regeringsfrågan och synen på SD. Det gör att dessa båda partier syns ovanligt mycket under perioden.

  • Nyamko Sabuni har tidigare haft svårt att nå ut i nyhetsmedia, men under kvartalet är hon den näst synligaste partiledaren. Medietonen är dock klart negativ.

  • KD är ett av de partier som syns minst men där mediebilden ändå sticker ut och har en negativ ton. Publiciteten domineras av Ebba Buschs husaffär och sjunkande opinionssiffror.

  • V har den bästa tonen av partierna sett över tid. Samtidigt är det tydligt att partiets medieutrymme nu succesivt minskar. Partiet och särskilt Nooshi Dadgostar befinner sig i något av medieskugga.

Mediemätaren följer det politiska samtalet i redaktionella medier, Facebook och Twitter sedan hösten 2017. Från augusti 2019, inkluderar mätningen även de talade medierna podd, YouTube, radio och TV, tack vare ett samarbete med All Ears.

Från oktober 2019 har vi även utvidgat vårt underlag för tidningar och nyhetssajter.

boll_tandpetare_1400x700